Mikropedia
Advertisement

Mikä mikrovaltio on?[]

Käy katsomassa Kuivaharju

Mikrovaltiot ovat pieniä entiteettejä, jotka esiintyvät kuten olisivat itsenäisiä valtioina, mutta joita ei tunnusteta sellaisiksi. Ne ovat olemassa lähinnä paperilla, Internetissä tai perustajiensa päässä. Mikrovaltioita ei tunnusteta virallisiksi valtioiksi, mutta muutamat mikrovaltiot ovat onnistuneet toimimaan jossakin määrin myös todellisessa maailmassa.

Sellaisia pieniä, virallisesti tunnustettuja valtioita, kuten Vatikaani, Monaco, Nauru ja San Marino kutsutaan usein nimellä kääpiö- tai lilliputtivaltio, eikä niillä varsinaisesti ole mitään tekemistä ns. mikrovaltioiden kanssa.

Kuuluisia mikrovaltioita[]

Eräitä kuuluisimmista mikrovaltioista ovat muun muassa Ladonia, Nova Roma, Sealand, NSK sekä Gay and Lesbian Kingdom of the Coral Sea Islands.

Suomalaisia mikrovaltioita[]

Tunnetuin Suomeen perustettu mikrovaltio on Posion lähellä sijaitseva Valtio, jonka perusti Ari Peltonen. Suomessa on myös Bürgäria ja Torland nimiset mikrovaltiot sekä 2022 listaan lisätty Kuivaharjun mikrovaltio.

Uusin, julkisesti ilmoitettu suomalainen mikrovaltio on: The Kingdom of Woria ja Kuivaharju.

Advertisement